In pairs, read the situations on pages 117-118. Take turns to make complaints and respond to them. Use expressions from Speak Out to help you. — В парах прочитайте ситуации
Take turns to make complaints and respond to them. — По очереди делайте жалобы и отвечайте на них.
1. Customer in a restaurant — You ordered a steak, and it’s very tough — it’s almost impossible to eat. Complain. — Клиент в ресторане. Вы заказали стейк, и он очень жесткий — его почти невозможно есть. Пожалуйтесь.
Waiter — You are very apologetic and make an offer to satisfy the customer. — Официант. Вы очень извиняетесь и делаете предложение, чтобы удовлетворить клиента.
2. Customer — You ordered some CDs from an Internet shop. When the parcel arrives you find that you have been overcharged — you have to pay more than you expected for the things you ordered. Complain. — Покупатель. Вы заказали несколько компакт-дисков из интернет-магазина. Когда приходит посылка, вы обнаружите, что у вас перевес — вам придется платить больше, чем вы ожидали за то, что вы заказали. Пожалуйтесь.
Customer service employee — You are very apologetic and make an offer to satisfy the customer. — Сотрудник службы поддержки клиентов. Вы очень извиняетесь и делаете предложение, чтобы удовлетворить клиента.
3. Customer in a shop — You bought a red and white striped T-shirt from a department store. After washing it for the first time, the red dye ran — now the T-shirt is completely pink! Complain. — Клиент в магазине. Вы купили красно-белую полосатую майку в универмаге. После первой стирки красная краска побежала — теперь футболка полностью розовая! Пожалуйтесь.
Shop assistant — You are very apologetic and make an offer to satisfy the customer. — Продавец — вы очень извиняетесь и предлагаете удовлетворить клиента.
4. Manager of a supermarket — You’re angry because you’ve just noticed that the shelves in the bakery department are empty. You’re sure that your employees didn’t remember to fill the shelves this morning. Complain. — Менеджер супермаркета. Вы сердитесь, потому что вы только что заметили, что полки в пекарне пустые. Вы уверены, что ваши сотрудники забыли заполнить полки этим утром. Пожалуйтесь.
Supermarket employee — You defend yourself. You’ve already filled the shelves twice this morning, but the customers are buying more bread than usual before the May Day holiday. — Сотрудник супермаркета — ты защищаешь себя. Вы уже заполнили полки два раза этим утром, но покупатели покупают больше хлеба, чем обычно, до первомайских праздников.
1. Customer in a restaurant — You ordered a steak, and it’s very tough — it’s almost impossible to eat. Complain. — Клиент в ресторане. Вы заказали стейк, и он очень жесткий — его почти невозможно есть. Пожалуйтесь.
Waiter — You are very apologetic and make an offer to satisfy the customer. — Официант. Вы очень извиняетесь и делаете предложение, чтобы удовлетворить клиента.
2. Customer — You ordered some CDs from an Internet shop. When the parcel arrives you find that you have been overcharged — you have to pay more than you expected for the things you ordered. Complain. — Покупатель. Вы заказали несколько компакт-дисков из интернет-магазина. Когда приходит посылка, вы обнаружите, что у вас перевес — вам придется платить больше, чем вы ожидали за то, что вы заказали. Пожалуйтесь.
Customer service employee — You are very apologetic and make an offer to satisfy the customer. — Сотрудник службы поддержки клиентов. Вы очень извиняетесь и делаете предложение, чтобы удовлетворить клиента.
3. Customer in a shop — You bought a red and white striped T-shirt from a department store. After washing it for the first time, the red dye ran — now the T-shirt is completely pink! Complain. — Клиент в магазине. Вы купили красно-белую полосатую майку в универмаге. После первой стирки красная краска побежала — теперь футболка полностью розовая! Пожалуйтесь.
Shop assistant — You are very apologetic and make an offer to satisfy the customer. — Продавец — вы очень извиняетесь и предлагаете удовлетворить клиента.
4. Manager of a supermarket — You’re angry because you’ve just noticed that the shelves in the bakery department are empty. You’re sure that your employees didn’t remember to fill the shelves this morning. Complain. — Менеджер супермаркета. Вы сердитесь, потому что вы только что заметили, что полки в пекарне пустые. Вы уверены, что ваши сотрудники забыли заполнить полки этим утром. Пожалуйтесь.
Supermarket employee — You defend yourself. You’ve already filled the shelves twice this morning, but the customers are buying more bread than usual before the May Day holiday. — Сотрудник супермаркета — ты защищаешь себя. Вы уже заполнили полки два раза этим утром, но покупатели покупают больше хлеба, чем обычно, до первомайских праздников.