А3. Адзначце нумары сказаў, у якіх дапушчана пунктуацыйная памылка (памылкі).
1) Казя, то сноўдалася па пакоях, рэдка калі дазваляючы маці, або
бабулі памыць і прычасаць яе, то цілком знiкала з дому,
2) Шалеў вецер: ірваў, шкуматаў саламяныя ды чаратовыя стрэхі,
гнуў як не да самага долу голае голле абсад, гойсаў, як апанта-
ны, па дварах, балотах.
3) Вакол палянкі растуць аранжавыя падасінавікі, танканогія шэ-
рыя бабкі, зялёныя і чырвоныя сыраежкі, пузатыя, з цёмна-ка-
рычневымі шапкамі цары грыбоў — баравікі,
4) Лёгкі, амаль нячутны шоргaт сняжынак і шэры слупок дыму над
страхою, ціхі рып хатніх дзвярэй і звон вёдзер каля студні, пах
свежага снегу і халодны водар мурагу з расчыненага гумна, усё
Гэта кружыла галаву і працінала п'янкім адчуваннем шчасця.
5) Даверліва цягнуліся да цёплых промняў набрынялыя вільгац-
цю: травы, кветкі, лістота дрэў.
А4. Адзначце нумары правільных сцверджанняў.
1) Сказы, якія складаюцца толькі з галоўных членаў, называюцца
неразвітымі.
2) Развітым называецца сказ, у якім ёсць абодва галоўныя члены.
3) Аднасастаўным называецца сказ, які мае адну граматычную ас-
нову.
4) Адасабляюцца і выдзяляюцца коскамі любыя азначэнні, калі
яны адносяцца да асабовага займенніка.
5) Заўсёды адасабляюцца і выдзяляюцца коскамі на пісьме пры-
даткі, якія стаяць перад азначаемым словам уласным
назоўнікам.
6) Заўсёды адасабляюцца акалічнасці з прыназоўнікам нягледзя-
чы на, якія маюць значэнне ўступкі.
А5. Адзначце нумары сказаў, у якіх набраныя курсівам словы
(спалучэнні слоў) трэба выдзеліць коскамі.
1) Зразумела не кожны паход у грыбы заканчваецца багатай зда-
бычай.
На мой взгляд, совершенно напрасно пьесу Янки Купалы "Тутэйшыя" не одно десятилетие считали слабой в идейном отношении. В этой пьесе Янка Купала также тревожится за судьбу Отечества, как и других своих произведениях, только тревога эта выражена комическими средствами.
В Беларуси, находящейся между Западом и Востоком, за неполные два года 4 раза менялась власть. Персонажи пьесы и отец и дочь Горошко в этих исторических действиях не участвуют, живут в городе и иногда ездят в деревню. А Дама, господа и исправник бесцельно перемещаются с места на место. Квартира Никиты Зноско неуютная и ненадёжная, как и вся Беларусь того времени.
Трагедия «Тутэйшесци» в том, что люди из-за своего недостаточно развитого самосознания, пассивности, равнодушия превратились в посторонних наблюдателей собственной судьбы. В пьесе показаны представители разных социальных групп. Янка и Леночка –вполне сознательные белорусы, знают, какого они «рода-племени», и собираются учить других, но болезнь « тутэйшесци » затронула и их: они внутренне самоизолированы и их жизненные устремления односторонни. Тесть Левон Горошко хорошо относится к Янке, но даже он не может понять его. Что же тогда говорить о других? А Алёнка и вовсе пока ещё только ученица. Они и хотят изменить жизнь к лучшему, но не знают как, не готовы к этому.
Гануля Зносчиха и Лявон Горошко придерживаются вековых обычаев белорусской культуры, но ни во что не вмешиваются. Никита Зносак воплощает в себе образ при Для него всё чужое – лучшее, и даже о «воспитанности» поляков, снявших с него френч и сапоги, он говорит с восторгом. Высмеивая своего героя, писатель жил заботой о будущем нации, о её к самосохранению.
Абсолютны безразличны и не ни к какому самостоятельному движению Дама, Пан, Поп, исправник. Восточный и Западный учёные, герр Спичыни, родились и выросли в Беларуси, но позиция их воинственно антибелорусская, они – «враги беларушчыны».