Use the right form of adjectives: 1.Where do you mostly look for ___ news? (late) * 2. I think this hat is ___ . (suitable) 3. Tanya ___ (write) short stories for children. She ___ (work) on a new story now, too. 4. ___ her children ___ (read) her stories? – They ___ (be) too small to read by themselves. 5.The remote control ___ (not work). Can you do anything with it? 6. The remote control ___ (not work). Can you do anything with it? 7. I ___ (listen) to an audiobook now, but I ___ (not think) it ___ (be) interesting enough to listen to it up to the end. 8. ___ you usually ___ (set up) an artificial or a natural Christmas tree? – We ___ (prefer) an artificial one, because needles easily ___ (fall off) a natural tree. 9. At that time I (not know) Peterson. He was working at hospital as an ambulance driver. 10. I first ___ (see) this actress in a mediocre film in the 80s.
world animal protection day, designed to unite the efforts of people in preserving the animal world of our planet and in protecting the rights of domestic animals, is celebrated on october 4. every day dozens of representatives of flora and fauna disappear on earth. one of the ways to fight for the preservation of biodiversity on our planet is the protection of rare and endangered plant and animal species. the gray whale is listed in the red book of the russian federation. whales inhabit the northern pacific ocean, making regular seasonal migrations. at the same time, the whale is rather slow moving, its usual speed is 7-10 kilometers per hour. according to zoologists, the maximum recorded lifespan of a gray whale was 67 years.
синонимичные приставки близки по значению, употребляются в одинаковых по смыслу словах и различаются оттенками значений: побить - избить; пошить – зашить; беспорядок – непорядок.
аффиксы, образующие грамматическую форму, называют формообразу´ющими(или словоизмени´тельными). к ним относятся:
1) чистовидовые приставки (делать (несов. в.)→сделать (сов. ;
2) суффиксы, образующие формы несовершенного вида от форм совершенного вида глагола (переписать→переписывать, напеть→напевать);
3) суффикс -л- и нулевой суффикс, образующие формы прошедшего времени глагола (читал, вёзø);
4) суффикс -ть/-ти/-чь, образующий инфинитив (сидеть, нести, стеречь);
5) суффиксы причастий -ащ/-ящ, -ущ/-ющ, -вш, -ш, -енн, -нн, -ем/-ом, -им, -т (летящий, несущий, читавший, шедший, купленный, читанный, читаемый, солимый, колотый) и деепричастий -а/-я, -в, -ши, -вши (играя, написав, шедши, умывшись) (данные суффиксы являются формообразующими, если причастия и деепричастия признаются особыми формами глагола, а не самостоятельными частями речи);
6) суффиксы -и, -й и нулевой суффикс, образующие форму повелительного наклонения глагола (пиши, читай, сядьø);
7) суффиксы -ее, -ей, -е, -ше, -ейш/-айш, образующие формы сравнительной и превосходной степени (длиннее, сильней, ниже, дольше, крепчайший, точнейший);
8) окончания;
9) глагольный постфикс -ся/-сь, образующий форму страдательного залога глагола (строиться).
аффиксы, образующие новые слова, называются словообразова´тельными(или словообразу´ющими). например: суффикс -тель (учитель, строитель), префикс анти- (антивирусный, антигерой).
аффиксы, выполняющие одновременно обе функции, называются синкрети´чными. таковым, например, является префикс с- в слове списать.