Task 2 Read the text and fill in the blanks (A-G) with the parts of the sentences (1-7). 1. for the right phrase-book
2. since this was Switzerland
3. to see her family
4. across the aisle from me
5. hearing my story
6. where we would part
7. to give it up
Brief Encounter on a Train
When I first saw her in the station, she was boarding the train, shov¬ing an enormous brown leather suitcase up the high step with her knee. She wore trousers of brown corduroy and a bright green shirt with rolled- up sleeves. Dark eyes, dark hair, dark complexion, young, mysterious.
She collapsed into a seat A . Then the train continued itsfive-hour run westward across Switzerland. I moved across the aisle and sat down facing her.
“Wiehei[3en Sie?” I asked. Her only answer to my question was a smile. Oh, I thought, not German. Italian, of course.
I leant forward and crafted a more careful question. She still didn’t answer. В , I had a final choice: French. The reply, as before,was a Mona Lisa smile.
I leaned back, returned the smile, and tried to look mysterious-a vain attempt, considering my fisherman’s hat, red T-shirt, mustard trousers and running shoes. Just as I was about C, Mona Lisa spoke“HablaUstedespanol?” she asked. Why hadn’t I thought of it! She Spanish.
I rummaged frantically through my bag D . She turned
to be single, employed in a home for the elderly, and on her way Spain E .
What we spoke of, exactly, I can’t remember, but the day flew I dreaded our arrival in Geneva, F , but by day’s end wethere. We exchanged addresses and said goodbye with great reluctance.
I sometimes think of those days. Occasionally, I describe the details of that spring day to others, taking some liberty with the fact.
My wife especially enjoys G . However she insists that sheleft Switzerland for Great Britain the following year to marry me despite the way I was dressed that day.
USE OF ENGLISH
Task3
Complete thee text. Use the appropriate forms of the words on the right.
Walt Whitman, one of the 1. American poets, was born in 1819. GREAT
He 2.up in his native Long Islandand got his 3. jobs GROW, ONE
in Brook¬lyn. Whitman had no ambition to “rise in the world” as
it could 4.. Theworld itself was beautiful and interesting, and EXPERT
it was enough for him to see it and to live in it. The sea and the
countryside, the crowded streets of great cities gave him 5. GOOD
les¬sons than schools or jobs. He began to write po¬ems early in life
and in 1855 “Leaves of Grass”, a small volume of his poetry, 6. . PUBLISH
Later he added new poems to the volume but kept the same title.
Whitman’s poetry makes people 7. life in a new way and love it SEE
8.. MUCH
Advanced Level
Task 4
Complete the sentences by choosing the appropriate words.
1. It was nearly noon and thethe objects cast were short,
a) shades b) shadows
2. Jack considers himself to be a of unsurpassable circum-¬
stances.
a) sacrifice b) victim
3. Everyone knows about Anthony’sfor Anna. He’s been in
love with her for years.
a) affection b) affectation
4. When I saw the touching scene, I felt a coming up in
my throat.
a) lump b) piece
5. The of the broken news was such that it left all of us
speechless.
a) affect b) effect
6. The in the young people’s relations was obvious: they
seemed to be on the threshold of breaking up.
a) disagreement b) discord
7. I could see that the poor man’s suffering was genuine, not .
a) affected b) discordant
8. I have justfor my brother to come and collect you from
the fitness center.
a) arranged b) affected
Task 5
Use the appropriate forms of the personal, reflexive and possessive pronouns and ONE or ONES to complete the sentences.
1. Jack has changed out of all recognition. If you meet (he)__, you’ll never recognize (he)__. .
2. This house isn’t (they)__ , (they) isjust round the corner.
3. May I ask you to wash and dress quickly? Yourbreakfast is already waiting.
4. Watch out, the knife is very sharp, don’t cut .
5. I’ve left my sun cream at home. Have you got___?
6. Do you know any of Serov’s paintings? Is he the ___ who painted « Girl with peaches»?
Объяснение:
(1) А в чем самая большая цель жизни? (2) Я думаю: увеличивать добро в окружающем нас. (3) А добро – это прежде всего счастье всех людей. (4) Оно слагается из многого, и каждый раз жизнь ставит перед человеком задачу, которую нужно уметь решать. (5) Можно и в мелочи сделать добро человеку, можно и о крупном думать, но мелочь и крупное нельзя разделять. (6) Многое, как я уже говорил, начинается с мелочей, зарождается в детстве и в близком.
(7) Ребенок любит свою мать и своего отца, братьев и сестер, свою семью, свой дом. (8) Постепенно расширяясь, его привязанности распространяются на школу, село, город, всю страну. (9) А это уже совсем большое и глубокое чувство, хотя и на этом нельзя останавливаться и надо любить в человеке человека. (10) Надо быть патриотом, а не националистом. (11) Нет необходимости ненавидеть каждую чужую семью, потому что любишь свою. (12) Нет необходимости ненавидеть другие народы, потому что ты патриот. (13) Между патриотизмом и национализмом глубокое различие. (14) В первом – любовь к своей стране, во втором – ненависть ко всем другим.
(15) Большая цель добра начинается с малого – с желания добра своим близким, но, расширяясь, она захватывает все более широкий круг вопросов.
(16) Это как круги на воде. (17) Но круги на воде, расширяясь, становятся все слабее. (18) Любовь же и дружба, разрастаясь и распространяясь на многое, обретают новые силы, становятся все выше, а человек, их центр, мудрее.
А1. Какова основная мысль текста?
1) Любовь маленького ребенка к матери, отцу, бабушке, дедушке, если она не одухотворена творением добра, превращается в эгоистическое чувство.
2) В детстве человек должен пройти эмоциональную школу – школу воспитания добрых чувств.
3) Надо любить в человеке человека.
4) Самая большая цель жизни – увеличивать добро в окружающем нас.
А2. В каком предложении текста наиболее полно отражена основная мысль?
А3. К какому стилю и типу речи относится текст?
1) Художественный стиль; рассуждение;
2) публицистический стиль; рассуждение;
3) художественный стиль; описание с элементами рассуждения;
4) публицистический стиль; описание с элементами рассуждения.
А4. Какое из предложений связано с предыдущим при вводного предложения?
А5. Какое значение имеет слово задача в прочитанном тексте (предложение 4)?
1) Упражнение, которое выполняется посредством умозаключения, вычисления;
2) сложный вопрос, проблема, требующие исследования;
3) что-то трудновыполнимое, сложное;
4) то, что требует исполнения, разрешения.
1) Любовь;
2) распространяясь;
3) многое;
4) обретают.
1) Параллелизм;
2) риторическое обращение;
3) метафора;
4) плеоназм.
В1. Выпишите из предложения 14 антонимы.
В2. Из предложений 1–5 выпишите слово с чередующейся безударной гласной в корне.
В3. Из предложений 16–18 выпишите слово(а), правописание приставки в котором(ых) определяется правилом: «На конце приставки пишется -с, если после нее следует буква, обозначающая глухой согласный».
В4. Из предложений 7–9 выпишите слово, в котором правописание -нн- определяется правилом: «В наречиях на -о (-е) пишется столько же н, сколько в прилагательных, от которых они образованы».
В5. В приведенном ниже предложении из прочитанного текста пронумерованы все запятые. Выпишите цифры, обозначающие запятые при обособленном обстоятельстве.
Ребенок любит свою мать и своего отца,(1) братьев и сестер,(2) свою семью,(3) свой дом. Постепенно расширяясь, (4) его привязанности распространяются на школу,(5) село,(6) город,(7) всю страну.
В6. В приведенном ниже предложении из прочитанного текста пронумерованы все запятые. Выпишите цифры, обозначающие запятые между частями сложносочиненного предложения.
Любовь же и дружба,(1) разрастаясь и распространяясь на многое,(2) обретают новые силы,(3) становятся все выше,(4) а человек,(5) их центр,(6) мудрее.