сор по английскому языку
SOR. doc
TERM 4
Summative assessment for the unit "Our Neighbourhood"
Reading
Task 1. Read the text and definitions below. Find the proper word in the text and insert it into the table. Look up the words in the dictionary and check the answers. Learners should use dictionaries or digital on-line tools to check their answers.
Example: 0. A means of conveying such as a track or a bus - Transport I. Any combination of lines
2. The extent or amount of space between two things - 3 A person who is travelling in a vehicle but is not driving it
4. A railroad, especially one operating over short distances -
5. A machine that uses the energy from liquid fuel or steam to produce movement -
The Railways
Many countries have a network of to help transport different types of products. The earliest system was in Ancient Greece in 600 BC. Later rail inks were built to short distances. In the 19th century, this changed very much. Many countries developed their own network. They had private links between different with Germany and Britain Britain had vod. the best links. These links allowed carrying heavy goods such as coal, iron, ore. and wood. Building a railway wasn hard work for labourers. Railways are very expensive to construct but important to transport raw materials and such goods as textiles quickly and cheaply. In the early I 9th century, the first passengers travelled on the railways withorse-drawn carringes. From 1840-1850 Britain was connected by railways and used steam engine to pull carriages.
Writing
Task 2 Write a or fictitious story about your way to school, You can write about your own route to school.
You should: Write two paragraphs.
Use connectors but, and, or. Use punctuation marks correctly.
Когда Эдисону было пятнадцать лет, он работал оператором телеграфа. Он должен был дежурить ночью, с 7 часов вечера до 7 часов утра. Но ночью работы не было, и операторы обычно спали. Поэтому начальник приказал каждому оператору подавать сигнал каждый час, чтобы показать что он не спит. Сигналы Эдисона всегда приходили в одно и то же время в начале каждого часа. Это удивило начальника. Однажды ночью он послал инспектора посмотреть, как хорошо Эдисон работает. Когда инспектор открыл дверь, он увидел Эдисона, спящего в своем кресле. Инспектор собирался разбудить мальчика, когда увидел блок с механизмом на столе возле телеграфного аппарата. Он подождал, чтобы увидеть, что произойдет. Когда стрелка часов указала на час ночи, механизм начал работать и послал сигнал. Инспектор подошел к мальчику и разбудил его. Эдисон проснулся. Ему сказали, что он уволен. Эта история объясняет, почему первое из многих изобретений Эдисона не было запатентовано.