Сразу обращает на себя внимание поразительная А.С. Макаренко доверять человеку и верить в него. Не раз случалось, что его подводили, обманывали, но практически никогда он не вычеркивал человека из своей жизни. Такое сопоставление может показаться странным, но здесь проявляется глубоко христианский принцип, утверждающий возможность покаяния и нравственного воскресения падшего человека. Более того, в фильме есть своеобразная вариация истории блудного сына, когда воспитанник, покинув было колонию, возвращается к своему наставнику со слезами и становится его верным соратником, исполняя должность инкассатора-курьера (А.С. Макаренко поручает ему перевозку денег, вооружая личным наганом). Именно доверие позволило бывшему преступнику и грубияну Задорову стать сначала командиром отряда, а затем студентом Технологического института. Этот же принцип лежит в основе системы самоуправления, на котором держится вся хозяйственная жизнь колонистов. А.С. Макаренко удалось внедрить в сознание подростков идею личной ответственности. Наказание неотвратимо – об этом знал каждый его питомец. И в этом заключалась его полемика с кабинетными учеными, привыкшими к абстракциям, но не знавшими практической жизни и практической педагогики. Если отвлечься от идеологических наслоений фильма и книги А.С. Макаренко, можно считать его подход в педагогике одним из самых значительных достижений отечественной педагогической мысли. Более того, педагог и воспитатель предложил, разработал и практически примени великолепную систему управления людьми, изучать которую следует и тем, кого называют современными менеджерами. Принципы А.С. Макаренко основаны на высокой требовательности к человеку и вере в его высокое предназначение.
1.It (rained) all day. Did... (it/rain) at the weekends in your region? It's strange to hear it had (never/ rained) before my arrival. I am unlucky, it (rain) every weekend since I (come) here last month.
2.This is the first time since we (were) married that you have ...ever/mentioned) that you went skiing. Did you (enjoy) it? - Yes, it ... (was) very exciting.
3. .- Darling? (Have you/ever/met) my friend Andy? - No. Hello, Andy. -Hi! I (have heard) a lot about you. - And I ...have ..(always wanted) to meet you.
4.I am (doing) a pottery course at night school now. I ..have... (learnt) a lot in the few weeks I ..have been... (doing) it. - I hope you ..are. (making) the most of your time there.
5.Hello, Paul! I have (not seen) you for ages. What have (you been doing) since I last (saw) you? - A dramatic change has (occured) in my life, I ...have (got) married.
6.My wife and I ...have ... (lived) in our present house in the country for five years. We (moved) here after our second son (was) born.
7.What on earth have (you been doing)? Your clothes (are) dirty! Well, I (have been working) in the garden all day. Look! Ihave (already/planted) a lot of flowers. I ..am... (planning) to cut the grass now.
8.Look, there's an ambulance here! - There (has been) an accident. I onder if anyone (got) injured. - It is the second time this week an accident has (happened). The traffic (is) awful here.
9.My feet . ... (kill) me! I...have been... (wearing) my new shoes all day.
10.When Betsy ... (entered) the room Peter (was) already there. Betsy (looked) surprised at that moment. “What is going on?”- "I am (moving) in." “The house .is.. (not) ready yet. You can't do it." - "I ..will. (done) it. All my
fish ..will.. (come) with me too." His hand (pointed) aquarium.
11.Don't you know she .. (is learning) Spanish now? - Is she? - Yes, it is the fifth language she ..has.. (chosen) to study. - Is she so keen on foreign languages? I (have never/ thought) she is capable of that. - Why, she ..has... (always been) a smart girl.
12.The police (think) they (havel found) your missing wallet, so call them.
Сразу обращает на себя внимание поразительная А.С. Макаренко доверять человеку и верить в него. Не раз случалось, что его подводили, обманывали, но практически никогда он не вычеркивал человека из своей жизни. Такое сопоставление может показаться странным, но здесь проявляется глубоко христианский принцип, утверждающий возможность покаяния и нравственного воскресения падшего человека. Более того, в фильме есть своеобразная вариация истории блудного сына, когда воспитанник, покинув было колонию, возвращается к своему наставнику со слезами и становится его верным соратником, исполняя должность инкассатора-курьера (А.С. Макаренко поручает ему перевозку денег, вооружая личным наганом).
Именно доверие позволило бывшему преступнику и грубияну Задорову стать сначала командиром отряда, а затем студентом Технологического института. Этот же принцип лежит в основе системы самоуправления, на котором держится вся хозяйственная жизнь колонистов. А.С. Макаренко удалось внедрить в сознание подростков идею личной ответственности. Наказание неотвратимо – об этом знал каждый его питомец. И в этом заключалась его полемика с кабинетными учеными, привыкшими к абстракциям, но не знавшими практической жизни и практической педагогики.
Если отвлечься от идеологических наслоений фильма и книги А.С. Макаренко, можно считать его подход в педагогике одним из самых значительных достижений отечественной педагогической мысли. Более того, педагог и воспитатель предложил, разработал и практически примени великолепную систему управления людьми, изучать которую следует и тем, кого называют современными менеджерами.
Принципы А.С. Макаренко основаны на высокой требовательности к человеку и вере в его высокое предназначение.
1.It (rained) all day. Did... (it/rain) at the weekends in your region? It's strange to hear it had (never/ rained) before my arrival. I am unlucky, it (rain) every weekend since I (come) here last month.
2.This is the first time since we (were) married that you have ...ever/mentioned) that you went skiing. Did you (enjoy) it? - Yes, it ... (was) very exciting.
3. .- Darling? (Have you/ever/met) my friend Andy? - No. Hello, Andy. -Hi! I (have heard) a lot about you. - And I ...have ..(always wanted) to meet you.
4.I am (doing) a pottery course at night school now. I ..have... (learnt) a lot in the few weeks I ..have been... (doing) it. - I hope you ..are. (making) the most of your time there.
5.Hello, Paul! I have (not seen) you for ages. What have (you been doing) since I last (saw) you? - A dramatic change has (occured) in my life, I ...have (got) married.
6.My wife and I ...have ... (lived) in our present house in the country for five years. We (moved) here after our second son (was) born.
7.What on earth have (you been doing)? Your clothes (are) dirty! Well, I (have been working) in the garden all day. Look! Ihave (already/planted) a lot of flowers. I ..am... (planning) to cut the grass now.
8.Look, there's an ambulance here! - There (has been) an accident. I onder if anyone (got) injured. - It is the second time this week an accident has (happened). The traffic (is) awful here.
9.My feet . ... (kill) me! I...have been... (wearing) my new shoes all day.
10.When Betsy ... (entered) the room Peter (was) already there. Betsy (looked) surprised at that moment. “What is going on?”- "I am (moving) in." “The house .is.. (not) ready yet. You can't do it." - "I ..will. (done) it. All my
fish ..will.. (come) with me too." His hand (pointed) aquarium.
11.Don't you know she .. (is learning) Spanish now? - Is she? - Yes, it is the fifth language she ..has.. (chosen) to study. - Is she so keen on foreign languages? I (have never/ thought) she is capable of that. - Why, she ..has... (always been) a smart girl.
12.The police (think) they (havel found) your missing wallet, so call them.