II. Read and mark the sentences T(true) or F(false). (Прочитайте текст и отметьте предложения T(правда) или F(ложь).) Have you ever had an experience that has changed your life? These three young adventurers have! They told "Young Traveler all about it.
THE GREAT BARRIER REEF, AUSTRALIA Nicky has just come back from her fantastic trip to the biggest coral reef on Earth. She says, "The reef is 2,000 km long. I've heard that you can even see it from space! I swam with dolphins and turtles. It was thrilling. There are also over 1,500 species of colorful fish on the reef and they aren't afraid of curious divers. I've taken some amazing underwater photos!"
MACHU PICCHU, PERU Mary has just been on 'the Inca Trail', a famous jungle hike to the Lost City of the Incas. Mary tells us, "Machu Picchu is an ancient city in the mountains, 2,430 meters above sea level. The 4-day journey up was challenging and amazing! There were spectacular mountain views and rare wildlife - I even saw a hummingbird! People say the ruins were a holiday resort for rich Incas. The Incas built temples, houses and parks and time hasn't destroyed many of them. It's a very mysterious place because nobody knows why the Incas left. I had a brilliant time!"
ALTYN EMEL, KAZAKHSTAN Not many people can say they've visited a singing hill. Kanat has done that! "The singing dune is a really unique place," he explains. "You drive along a track, and among several trees, you can see eagles, lizards and wild donkeys. Then, you see three tall stones. A legend says that Shyngys Khan put them there, 800 years ago. When you arrive at the tall dune, you walk to the top and as you slide down, it starts to make a loud and beautiful 'singing' sound! In the past, the area was covered in apple forests. It's my new favorite place!"
Диалог в косвенной речи.
Объяснение:
Косвенная речь в английском языке
«Direct speech» или прямая речь — это слова какого-либо человека, передаваемые буквально так, как они и были произнесены. На письме прямая речь выделяется кавычками, а после слов, вводящих прямую речь, ставится запятая.
She says, "The lessons begin at 9 o’clock." – Она говорит: «Занятия начинаются в 9 часов».
«Indirect speech» («reported speech») или косвенная речь — это речь, передаваемая не слово в слово, а только по содержанию, в виде дополнительных придаточных предложений. При этом запятая, отделяющая слова говорящего от прямой речи, и кавычки, в которые взята прямая речь, опускаются.
Пример:
Peter and John were classmates. One day they were going from school together. John asked Peter how he was get along. Peter said that he was all right. He asked John what he thought about the last test in geometry. John said that he had found it rather difficult and added that he was not very good at solving problems. Peter wondered why John did not ask him to help him and added that he would do it. John thanked him and said that he would. Then he wanted to know if Peter had a lot of homework for the next day. Peter answered that he had. He remarked that John knew the timetable and that Friday was always a bad day. He reminded John that they had six lessons the next day and that all the subjects were difficult. He added that besides there would be questions from his little sister because she was not very good at sums. John agreed and said that he would come to Peter's place the next day in the evening, if Peter did not mind. Peter agreed and suggested making it the next day. He added that he would be waiting for John.
примеры сжатия текста
Памятка сокращения текста»
1) исключение второстепенной информации, подробностей, деталей;
1.При исключении необходимо сначала выделить главное с точки зрения основной мысли текста и детали (подробности), затем убрать детали, объединить существенное и составить новый текст.
- исключение отдельных слов, словосочетаний, фрагментов предложений,
- исключение одного или нескольких синонимов в ряду однородных членов,
- исключение вводных, уточняющих и поясняющих конструкций,
- исключение одного или нескольких предложений.
Упражнение№1. Прочитайте отрывок. Подчеркните в нем информацию, которую можно исключить. Сократите текст. Запишите сокращенный вариант.
Исходный текст.
Проходя мимо куста черемухи, где свищет и щелкает соловей, мы с замиранием сердца думаем, понимающим толк в музыке, предназначен этот сольный концерт. Нет его слушает скрытая серенькая подружка певца. Ее сердце, вероятно, сжимается от такой же как наша, радость.
Сокращенный вариант.
Проходя мимо куста черемухи, где свищет и соловей, мы думаем, что именно нам предназначен этот сольный концерт. Нет его слушает скрытая в молодых листьях серенькая подружка певца. Ее сердце, вероятно, сжимается от радости.
2.Обобщение частной информации, конкретных, единичных явлений;
Памятка «Обобщение».
Сокращать текс можно обобщением:
-заменить несколько слов общим понятием;
-заменить однородные члены обобщающим словом;
-заменить предложение или его часть местоимением с обобщающим значением.