4.2 Talking about the future 1 Complete the second sentence so that it means the same as the first one. Use no more than THREE words.
0 His plan is to travel to Thailand first.
He is going to travel to Thailand first.
1 I’ve arranged to meet her tomorrow morning.
I her tomorrow morning. We arranged the meeting yesterday.
2 Jane is planning to look for a job next week.
Jane look for a job next week.
3 He expects to get that job.
He thinks he that job.
4 The lesson is timetabled to begin at 2 pm.
The lesson at 2 pm.
5 They’re planning to speak to him tomorrow.
They speak to him tomorrow.
6 I expect the work experience to be very useful.
I think the work experience very useful.
2 Complete the dialogue with the correct form of the verbs in brackets.
Jim: What’s the matter, Dan? You look upset.
Dan: I am. My train 0 leaves (leave) in half an hour and I’ve lost my ticket.
Jim: What are your plans? What
1 (you/do) in London?
Dan: Well, I 2 (visit) as many museums and art galleries as I can.
Jim: How many do you think you
3 (be) able to see?
Dan: I don’t know. But I must go to the British Museum.
Jim: I think that 4 (take) you at least one day. What arrangements have you made? How long
5 (you/stay) in London?
Dan: For two nights. I can’t stay longer because my interview for that job
6 (be) on Wednesday. I have to be back for that.
I 7 (not/stay) in a hotel, but with my brother. He lives there. He’s also bought some tickets for a show so we 8 (do) that the first night.
Jim: You lucky thing! Right we
9 (find) that ticket now.
2. In an economic sense, intensity may mean the levels of input per unit of output.
3. He had to examine the relationships between various important items in the balance sheet.
1. ферма должна быть достаточно большой, чтобы поддерживать более одной семьи.
2. В экономическом смысле, интенсивность может означать отношение вложений к единице продукции.
3. Он должен был изучить соотношения между различными основными пунктами в балансовом отчёте.
синонимичные приставки близки по значению, употребляются в одинаковых по смыслу словах и различаются оттенками значений: побить - избить; пошить – зашить; беспорядок – непорядок.
аффиксы, образующие грамматическую форму, называют формообразу´ющими(или словоизмени´тельными). к ним относятся:
1) чистовидовые приставки (делать (несов. в.)→сделать (сов. ;
2) суффиксы, образующие формы несовершенного вида от форм совершенного вида глагола (переписать→переписывать, напеть→напевать);
3) суффикс -л- и нулевой суффикс, образующие формы прошедшего времени глагола (читал, вёзø);
4) суффикс -ть/-ти/-чь, образующий инфинитив (сидеть, нести, стеречь);
5) суффиксы причастий -ащ/-ящ, -ущ/-ющ, -вш, -ш, -енн, -нн, -ем/-ом, -им, -т (летящий, несущий, читавший, шедший, купленный, читанный, читаемый, солимый, колотый) и деепричастий -а/-я, -в, -ши, -вши (играя, написав, шедши, умывшись) (данные суффиксы являются формообразующими, если причастия и деепричастия признаются особыми формами глагола, а не самостоятельными частями речи);
6) суффиксы -и, -й и нулевой суффикс, образующие форму повелительного наклонения глагола (пиши, читай, сядьø);
7) суффиксы -ее, -ей, -е, -ше, -ейш/-айш, образующие формы сравнительной и превосходной степени (длиннее, сильней, ниже, дольше, крепчайший, точнейший);
8) окончания;
9) глагольный постфикс -ся/-сь, образующий форму страдательного залога глагола (строиться).
аффиксы, образующие новые слова, называются словообразова´тельными(или словообразу´ющими). например: суффикс -тель (учитель, строитель), префикс анти- (антивирусный, антигерой).
аффиксы, выполняющие одновременно обе функции, называются синкрети´чными. таковым, например, является префикс с- в слове списать.