3)История создания – Приезд фотографа в глухую деревушку. Фотография, попавшая в руки писателя, напомнила о и так началась история создания рассказа в)
4) в) в деревне
5)бабушка уж не колотила меня, а перепробовавши все свои лекарства, заплакала и напустилась на деда г)
6) Фотограф снимал сельских школьников, а сам мальчик, не вовремя заболевший, не попал на снимок, отсюда и смысл названия рассказа. а)
7) г)Отказался фотографироваться вместе со всеми.
Ладно! — решительно сказал Санька. — Ладно! — еще решительней повторил он. — Раз так, я тоже не пойду! Все! — И под одобрительным взглядом бабушки Катерины Петровны проследовал в середнюю. — Не последний день на свете живем! — солидно заявил Санька. И мне почудилось: не столько уж меня, сколько себя убеждал Санька. — Еще наснимаемся! Ништя-а-ак! Поедем в город и на коне, может, и на ахтомобиле заснимемся...
8) г)Реализм
Рассказ «Фотография, на которой меня нет» написан в направлении реализм. Все события, описанные автором, являются автобиографическими, и происходили в реальной жизни. Они близки и узнаваемы, герои настолько реальны, что многие из читателей узнают в них себя и своих близких.
9) б)Два автора
В композиции произведения, автор использует характерную для него особенность рассказа – два автора. На протяжении всей истории события довоенного времени описываются глазами ребенка, наивного и непосредственного, верящего в счастливое будущее. И лишь в самом конце появляется взрослый автор, который смотрит на старое фото, и видит все время глазами человека, пережившего войну, потерявшего на ней многих из тех, кто остался лишь на этой фотографии.
Kanysh Imantayevich Satpayev was born on March 31, 1899, in aul number 4 in the Pavlodar district of the Semipalatinsk region of the Russian Empire (now the aul named after K.I.Satpayev in the Bayanaul region of the Pavlodar region) in a biy family. He was the youngest child: he had an older brother and sister
From 1909 to 1911 Kanysh Satpayev studied at the aul school. In 1911 he entered the Russian-Kazakh school in the city of Pavlodar, from which he graduated in 1914 with honors. After graduating from college, Kanysh Satpayev, despite the objections of Imantai's father, went to study at the teachers' seminary in Semipalatinsk, where due to tuberculosis he had health problems. Nevertheless, he received his seminary diploma in 1918, passing exams as an external student.
Kanysh Imantayevich intended to continue his studies with the aim of obtaining higher education, however, with a seminary certificate at that time, they were admitted to universities only on condition of passing an exam in mathematics and one foreign language. For the next year and a half, Satpayev was preparing to enter the Tomsk Technological Institute. In parallel with his studies, Satpayev worked as a science teacher for two-year pedagogical courses in Semipalatinsk.
Work and training had to be postponed due to the exacerbation of tuberculosis. Satpayev spent almost a year in his native village, receiving treatment and recuperating. Doctors believed that he would never be able to continue his studies, and would only be able to live in his native village, in the fresh air, taking kumis therapy.
While undergoing treatment in Bayanaul, Kanysh Satpayev began compiling a textbook on algebra for Kazakh schools, which he finished in 1924. This textbook became the first school textbook of algebra in the Kazakh language.
In 1920, Satpayev was appointed the first in Bayanaul chairman of Kazkultprosvet (a department for cultural and educational work among workers), created with the strengthening of Soviet power. At the same time, by the decree of the Pavlodar Revolutionary Committee, he was appointed people's judge of the 10th section of the Bayanaul region.
1)Год написания – 1968 г. б)
2) B)Автобиографический рассказ
3)История создания – Приезд фотографа в глухую деревушку. Фотография, попавшая в руки писателя, напомнила о и так началась история создания рассказа в)
4) в) в деревне
5)бабушка уж не колотила меня, а перепробовавши все свои лекарства, заплакала и напустилась на деда г)
6) Фотограф снимал сельских школьников, а сам мальчик, не вовремя заболевший, не попал на снимок, отсюда и смысл названия рассказа. а)
7) г)Отказался фотографироваться вместе со всеми.
Ладно! — решительно сказал Санька. — Ладно! — еще решительней повторил он. — Раз так, я тоже не пойду! Все! — И под одобрительным взглядом бабушки Катерины Петровны проследовал в середнюю. — Не последний день на свете живем! — солидно заявил Санька. И мне почудилось: не столько уж меня, сколько себя убеждал Санька. — Еще наснимаемся! Ништя-а-ак! Поедем в город и на коне, может, и на ахтомобиле заснимемся...
8) г)Реализм
Рассказ «Фотография, на которой меня нет» написан в направлении реализм. Все события, описанные автором, являются автобиографическими, и происходили в реальной жизни. Они близки и узнаваемы, герои настолько реальны, что многие из читателей узнают в них себя и своих близких.
9) б)Два автора
В композиции произведения, автор использует характерную для него особенность рассказа – два автора. На протяжении всей истории события довоенного времени описываются глазами ребенка, наивного и непосредственного, верящего в счастливое будущее. И лишь в самом конце появляется взрослый автор, который смотрит на старое фото, и видит все время глазами человека, пережившего войну, потерявшего на ней многих из тех, кто остался лишь на этой фотографии.
Kanysh Imantayevich Satpayev was born on March 31, 1899, in aul number 4 in the Pavlodar district of the Semipalatinsk region of the Russian Empire (now the aul named after K.I.Satpayev in the Bayanaul region of the Pavlodar region) in a biy family. He was the youngest child: he had an older brother and sister
From 1909 to 1911 Kanysh Satpayev studied at the aul school. In 1911 he entered the Russian-Kazakh school in the city of Pavlodar, from which he graduated in 1914 with honors. After graduating from college, Kanysh Satpayev, despite the objections of Imantai's father, went to study at the teachers' seminary in Semipalatinsk, where due to tuberculosis he had health problems. Nevertheless, he received his seminary diploma in 1918, passing exams as an external student.
Kanysh Imantayevich intended to continue his studies with the aim of obtaining higher education, however, with a seminary certificate at that time, they were admitted to universities only on condition of passing an exam in mathematics and one foreign language. For the next year and a half, Satpayev was preparing to enter the Tomsk Technological Institute. In parallel with his studies, Satpayev worked as a science teacher for two-year pedagogical courses in Semipalatinsk.
Work and training had to be postponed due to the exacerbation of tuberculosis. Satpayev spent almost a year in his native village, receiving treatment and recuperating. Doctors believed that he would never be able to continue his studies, and would only be able to live in his native village, in the fresh air, taking kumis therapy.
While undergoing treatment in Bayanaul, Kanysh Satpayev began compiling a textbook on algebra for Kazakh schools, which he finished in 1924. This textbook became the first school textbook of algebra in the Kazakh language.
In 1920, Satpayev was appointed the first in Bayanaul chairman of Kazkultprosvet (a department for cultural and educational work among workers), created with the strengthening of Soviet power. At the same time, by the decree of the Pavlodar Revolutionary Committee, he was appointed people's judge of the 10th section of the Bayanaul region.